توجه: اخذ ویزای کانادا با شرایط بی نظیر فقط 500 دلار (به مدت محدود) همین الان برای مشاوره با ما تماس بگیرید.
ویزاگردیarrow مهاجرت blog تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های تحصیلی مختلف شرایط خاصی دارد که اگر بدانید تحصیل در کانادا برای شما به راحتی آب خوردن می شود.

فهرست عناوین

تحصیل در کانادا پرطرفدارترین و آسان ترین راه زندگی در کانادا چه شرایطی دارد؟ دانشجویان زیادی از سراسر دنیا کانادا را برای تحصیل انتخاب می کنند. در کشور ما هم افراد زیادی این کشور را برای ادامه تحصیل در نظر می گیرند. خوب است با اطلاعات کامل برای این کار اقدام کنید. اصلا می دانید چرا تحصیل در کانادا تا این حد طرفدار دارد؟ برای پیشبرد امور چه باید کرد؟

شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا

  • تحصیل در مقطع دبستان معمولا از 5 تا 6 سالگی شروع شده و تا 18 سالگی ادامه پیدا می کند. کانادایی ها در این دوره ها رایگان تحصیل می کنند اما تحصیل برای غیر کانادایی ها هزینه خواهد داشت.
  • برای تحصیل فرد در مقاطع دبستان یا دبیرستان والدین باید شهروند و یا مقیم دائم باشند. در صورتی که یکی از والدین ویزای کانادا موقتی داشته باشد که به فرزند اجازه تحصیل بدهد، فرزند می تواند در کانادا تحصیل کند. راه دیگر این است که شما برای فرزندان تان اپلای کنید و سپس به عنوان همراه با او به کانادا بروید. البته شما می توانید فرزندان تان را در مدارس شبانه روزی و در حالتی که نیاز به همراه ندارد ثبت نام نمایید.
  • اگر می خواهید در کالج یا دانشگاه ثبت نام نمایید به مدرک دیپلم احتایج خواهید داشت. علاوه بر آن حداقل باید 18 سال سن داشته و تا 35 سالگی هم وقت دارید در این مقطع تحصیل کنید.
  • آخرین فرصت شما برای شروع دوره کارشناسی 23 سال است.
  • برای شروع دوره کارشناسی ارشد تا 28 سالگی وقت دارید.
  • تا 35 سالگی می توانید در مقطع دکتری تحصیل کنید.
  • نداشتن گپ تحصیلی و یا حداقل داشتن دلیلی قابل توجیه برای این گپ، لازم است. صدمات فیزیکی، روحی، خدمت برای آقایان و موارد مشابه تا حدی می تواند برای گپ تحصیلی دلایل قانع کننده ای باشد.
  • در هر مقطعی که می خواهید درس بخوانید باید مدرک مقطع قبل را به همراه ریز نمرات تحویل دهید. تمامی مدارک شما باید ترجمه شود.
  • برای کارشناسی به حداقل معدل 14 یا 15 و برای کارشناسی ارشد و دکتری به حداقل معدل 15 یا بالاتر احتیاج دارید.
  • داشتن مدرک زبان لازم است. اکثر دانشگاه نمره 6 یا 6.5 آیلتس را از شما می پذیرند.
  • اگر نمره زبان تان کمتر از آن چه گفته شد باشد باز هم جای نگرانی نیست زیرا می توانید از طریق پذیرش مشروط اقدام نمایید.
  • باید تمکن مالی تان ثابت شود. تمکن مالی مهم است زیرا نشان می دهد می توانید از پس پرداخت شهریه و خرج و مخارج خود در کانادا بربیایید و برای دولت دردسری از این بابت نخواهید داشت!
  • بسته به مقطع، دانشگاه و شرایط تحصیل ممکن است مدارک دیگری هم از شما خواسته شود.

مدارک لازم برای تحصیل در کانادا

وقتی صحبت از مدارک لازم می کنیم باید مدارک لازم برای پذیرش و دریافت ویزا را از هم جدا کنید. در ادامه مدارک هر کدام از این 2 گروه به صورت جداگانه ذکر شده است.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا

  • تمامی مدارک شناسایی و هویتی تان مورد نیاز است.
  • مدرک تحصیلی را باید ارائه دهید. دقت کنید که ترجمه و معادل سازی این مدرک لازم است. علاوه بر مدرک ریز نمرات را هم باید تحویل دهید.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره حداقلی لازم، ضروری است.
  • پاسپورت تان باید اعتبار کافی داشته باشد.
  • نیاز به چند قطعه عکس پرسنلی دارید که حداکثر در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • فرم پذیرش تحصیلی را باید تکمیل کرده و مبلغ مربوطه را هم پرداخت نمایید.
  • هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت کرده و فیش آن را تحویل دهید.
  • می بایست انگیزه نامه یا همان SOP را ارائه دهید.
  • داشتن رزومه مهم است و به تقویت پرونده تان کمک می کند.
  • ارائه سوابق کاری، بیمه و.. لازم است.
  • اگر متقاضی زیر 18 سال هستید باید فرم کاستودین را تکمیل کرده و ارائه دهید. ( در این فرم، سرپرست فرد معرفی می شود.)

مدارک لازم ویزای تحصیلی کانادا

  • مدارک هویتی وشناسایی را ترجمه کرده و تحویل دهید.
  • پاسپورت تان باید اعتبار کافی داشته باشد و نیز از صفحه اول آن اسکن ارائه دهید.
  • مدرک تحصیلی و ریز نمرات به صورت ترجمه و معادل سازی شده لازم است.
  • نیاز به داشتن نامه پذیرش از یکی از موسسات آموزشی کانادا دارید.
  • باید فرم های ویزای تحصیلی را تکمیل کرده و هزینه های لازم را پرداخت نمایید.
  • مدارک تمکن مالی لازم است. مدارک تان باید نشان دهد که حداقل از پس هزینه شهریه و مخارج زندگی تان در کانادا برمی آیید.
  • مدارکی مانند اسناد مختلف که توسط دادگستری تایید شده است را هم می توانید به عنوان مدارک نشان دهنده تمکن مالی ارائه دهید.
  • استادی پلن و انگیزه نامه لازم است.
  • سوابق مربوط به کار، بیمه و نیز رزومه خود را ترجمه کرده و تحویل دهید.
  • فیش مربوط به واریز شهریه یک ترم دانشگاه لازم است.
  • می بایست ثبت نام الکترونیکی انجام دهید.
  • در مواردی ارائه توصیه نامه، مدرک زبان، مقالات چاپ شده و.. لازم است. در صورتی که نیاز به ارائه این موارد باشد، سفارت به شما اطلاع خواهد داد.

تمامی افراد بالای 14 سال و تا 80 سال باید انگشت نگاری را انجام دهند. متاسفانه امکان انجام انگشت نگاری برای کانادا در کشور خودمان وجود ندارد. برای این کار می توانید به یکی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه یا ارمنستان مراجعه نمایید.

چرا تحصیل در کانادا طرفداران زیادی دارد؟

همان طور که گفتیم تحصیل در کشور کانادا طرفداران زیادی دارد اما چرا؟ دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. علاوه بر مواردی که در این قسمت توضیح داده می شود، تحصیل در کانادا یکی از آسان ترین روش ها برای مهاجرت به کانادا می باشد.

از استانداردهای بالای زندگی برخوردار می شوید

می دانید که کانادا یکی از امن ترین کشورها در جهان محسوب می شود که آمار جرم در آن خیلی پایین است؟

هم چنین این کشور از نظر آزادی بیان، دموکراسی و رضایت از زندگی در سطح بالایی قرار می گیرد. نکته بسیار مهم برای غیر کانادایی ها این است که در این کشور مفهومی به نام نژادپرستی را چندان مشاهده نمی کنید.

در بهترین دانشگاه های دنیا درس می خوانید

 دانشگاه های کانادا هم سطح بهترین دانشگاه های جهان در آمریکا و انگلیس هستند. 97 دانشگاه مختلف با سیستم آموزشی بالا در این کشور وجود دارد.

فارغ التحصیلان معمولا پس از اتمام دوره تحصیل وارد بازار کار شده و به لطف آموزش های قوی ای که پشت سر گذاشته اند از این بابت نگرانی ندارند.

در دانشگاه های کانادا می توانید در پژوهش های مختلف شرکت کرده و دانش و مهارت تان را افزایش دهید.

احساس غربت نمی کنید

کانادا یک کشور مهاجرپذیر است و بنابراین اقوام مختلفی در آن حضور دارند. این موضوع باعث می شود احساس غربت و تنهایی نداشته باشید.

می توانید به اقامت دائم فکر کنید

شما می توانید پس از اتمام تحصیل و با دریافت مجوز کار، در کانادا به کار مشغول شوید. پس از این که مدتی در کانادا کار کنید می توانید برای اقامت دائم این کشور تقاضا بدهید. پس از گذشت 5 سال هم می توانید برای شهروندی و تابعیت درخواست بدهید.

دو زبانه بودن یک مزیت است

در کانادا می توانید با هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی امورتان را پیش ببرید. این موضوع خیلی مواقع به شما کمک خواهد کرد حتی با تسلط نه خیلی زیاد به هر کدام از این زبان ها بتوانید کارتان را راه بیاندازید. علاوه بر این زندگی در این کشور باعث می شود بتوانید مهارت تان در هر دو زبان را تقویت نمایید.

مدارک تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا چه کاری باید انجام دهم؟

به صورت کلی باید مقدمات پذیرش تحصیلی را فراهم کرده و سپس برای دریافت پذیرش اقدام نمایید. پس از آن می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. در ادامه مراحل لازم را ذکر می کنیم.

مدارک تحصیلی را آماده کنید

ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات ضروری است. در مورد مدرک تحصیلی باید آزادسازی آن را انجام دهید. این کار را می توانید از طریق دانشگاه پیگیری کنید.

زبان تان باید تقویت شود

حتما می دانید که نمی توان در یک زمان کوتاه به یک زبان جدید مسلط شد. در کانادا می توانید به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی تحصیل کنید. مزیت این موضوع در این است که اولا هر کدام از این دو زبان را که بدانید کارتان راه می افتد و دوما زندگی در کانادا باعث خواهد شد به هر دو زبان مسلط تر شوید.

برای آماده سازی مدرک زبان ابتدا باید زبان مد نظر را تا حد خوبی تقویت کنید که این کار از طریق شرکت در دوره های مختلف انجام می شود. پس از آن شما باید برای شرکت در آزمون هایی مثل تافل و آیلتس اقدام نمایید.

رشته و دانشگاه تان را انتخاب کنید

پیشنهاد می کنیم در این مرحله بیش از مراحل دیگر به مشاوره اهمیت بدهید. البته که مشاوره در همه مراحل می تواند شما را از دانش و تجربه متخصصان بهره مند سازد اما این مرحله خیلی مهم است. انتخاب درست دانشگاه و رشته تحصیلی شانس شما را تا حد زیادی برای پذیرفته شدن بالا می برد.

در نظر گرفتن موارد مختلفی در اینجا نیاز است. سطح مالی تان چگونه است؟ به چه زمینه ای علاقه دارید؟ کدام رشته ها بازار کار خوبی برای آینده کاری تان دارند؟ و بسیاری موارد دیگر.

شما می توانید بیش از یک دانشگاه را انتخاب کرده و برایشان درخواست پذیرش بفرستید.

مدارک را ترجمه و معادل سازی کنید

تمامی مدارک لازم باید ترجمه شده و تحویل گردد. برای برخی مدارک مثل مدرک تحصیلی معادل سازی هم لازم است.

در این مرحله هم ترجمه درست و ارائه کامل مدارک خیلی مهم است. در موارد زیادی یک ترجمه نامناسب می تواند باعت عدم اثبات صلاحیت شما و ریجکت شدن پرونده گردد.

نوبت به اقدام برای پذیرش تحصیلی می رسد

در این مرحله باید مدارک لازم را آماده کنید و امور مربوط به ثبت نام را انجام بدهید. دانشگاه و رشته تان را مشخص کرده اید و می توانید به ادامه مراحل فکر کنید.

فرم های مختلفی وجود دارد که باید آن ها را تکمیل کرده و سپس همراه با مدارک لازم برای دانشگاه ارسال نمایید.

محدودیتی در مورد تعداد دانشگاه هایی که برای پذیرش شان اقدام می کنید وجود ندارد. پشنهاد می کنیم با توجه به شرایط و علایق خودتان برای چند دانشگاه مختلف درخواست پذیرش بدهید تا شانس پذیرفته شدن تان بالاتر برود.

مرحله آخر اقدام برای ویزای تحصیلی است

ابتدا باید امور پذیرش را پیش برده و نامه پذیرش را دریافت نمایید. پس از آن باید مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش ارائه داده و برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. در تهیه مدارک خیلی دقت کنید زیرا نقش مهمی در تایید پرونده تان خواهد داشت.

نکته ای که باید بدانید این است که داشتن پذیرش تحصیلی صد در صد به این معنی نیست که وارد دانشگاه می شوید! در مسیر دریافت ویزای تحصیلی اشتباهات زیادی هست که در صورتی که حواستان نباشد می تواند باعث ریجکت شدن پرونده تان گردد.

نقص در مدارک، ارائه مدارک اشتباه، داشتن سوء سابقه و ارائه مدارک جعلی از جمله موارد مهمی است که باید حواستان به آن ها باشد.

داشتن تمکن مالی چقد مهم است؟

به هر حال می دانیم که تمکن مالی موضوعی است که در همه زندگی ما اهمیت بالایی دارد. بسته به میزان شهریه تان و نیز شهری که در آن زندگی می کنید مخارج تان متفاوت خواهد بود. برای اثبات تمکن مالی در واقع اسناد و مدارکی را به دولت ارائه می دهید که نشان می دهد می توانید هزینه های زندگی و تحصیل تان را پرداخت نمایید.

پس از شهریه دانشگاه، محل اقامت شما نقش مهمی در تعیین هزینه هایتان دارد. ارزان ترین حالت این است که در خوابگاه ساکن شوید و در گران ترین حالت می توانید یک آپارتمان شخصی داشته باشید. دیگر هزینه هایتان هم مربوط به خورد و خوراک، رفت و آمد، لوازم تحصیلی و.. خواهد بود.

در مورد حداقل میزان تمکن مالی، سفارت تعیین کننده است و شما نمی توانید ادعا کیند که با کمتر از این مبلغ زندگی خواهید کرد و بنابراین سطح تمکن مالی باید برایتان متفاوت باشد! از طرفی ممکن است زندگی شما در کانادا بسته به استانداردهای خودتان خیلی بیشتر از حداقل تعیین شده، برایتان خرج داشته باشد.

رشته های مختلف، شهریه های متفاوتی دارند و علاوه بر آن دانشگاه ها هم به صورت کلی شهریه هایشان متفاوت است.

ویزای همراه تحصیلی کانادا

منظور از ویزای همراه در واقع ویزایی است که به فرد اجازه می دهد شخصی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشد. ویزای همراه ممکن است برای محصلان، دانشجویان، شاغلان و یا با اهداف توریستی صادر گردد.

در مورد ویزای همراه تحصیلی، اگر شما زیر 18 سال دارید و می خواهید در کانادا تحصیل کنید می توانید یکی از والدین یا سرپرست قانونی خود را همراه داشته باشید. این فرد باید ابتدا برای دریافت ویزای همراه تحصیلی اقدام کند و بعد به شما بپیوندد.

در کانادا ارزان یا رایگان تحصیل کنید

شهروندان کانادا و افراد مقیم در این کشور، در دوران مدرسه از تدریس رایگان بهره مند هستند. این افراد در هنگام ورود به دانشگاه مخصوصا دانشگاه های دولتی هم شهریه کمی می پردازند. افراد خارجی برای مقاطع مختلف و با توجه به شرایط باید شهریه بپردازند که این موضوع کاملا طبیعی است.

البته شرایطی وجود دارد که استثناء محسوب می شود، مثلا والدینی که بتوانند شهروندی کانادا را مثلا از طریق سرمایه گذاری در کانادا دریافت کنند فرزندان شان امکان تحصیل رایگان در مدارس را خواهند داشت.

برای تحصیل رایگان و ارزان و به صرفه در دانشگاه های کانادا باید از بورسیه، فاند و موارد مشابه استفاده کنید. طبیعی است که این امتیازها به افراد نخبه و دارای استعدادهای خاص تعلق می گیرد.

بورسیه برای دانشگاه های کانادا

بورسیه همیشه طرفداران زیادی دارد اما همه شرایط لازم برای دریافت آن را ندارند. معمولا دریافت بورسیه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آسان تر است. باید بدانید که دریافت بورسیه برای مقطع کارشناسی سخت تر است و در تعداد محدودی انجام می شود. تعداد محدود باعث می شود رقابت بالا رفته و شانس دریافت بورسیه برای هر شخص پایین بیاید.

  • در مقطع کارشناسی ارشد اگر تحصیلات تان مقاله محور باشد نسبت به حالت پروژه محور، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه دارید.
  • در مقطع دکتری هم برای دریافت بورسیه تحصیلی شرایط سختی ندارید البته موضوع تز و توانایی های خودتان، نقش مهمی در این زمینه دارد.

آیا تحصیل در کانادا شرایط سنی دارد؟

  • تا قبل از 18 سالگی می توانید برای تحصیل در مدرسه به کانادا سفر کنید. پس از آن تا حدود 40 سالگی برای تحصیل در مقطع دکتری و مقاطع بعدی فرصت دارید.
  • دانش آموزان می توانند به تنهایی در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند و یا این که همراه با والدین به کانادا بروند.
  • برای تحصیل در کالج محدوده سنی متفاوتی وجود دارد. از 18 تا 35 سالگی می توانید در کالج، دانشگاه و موسسات اموزشی مختلف تحصیل کنید.
  • در مورد دانشگاه موضوع کمی متفاوت است. برای این که در دانشگاه تحصیل کنید معمولا باید سن تان با مقطع انتخابی هماهنگ باشد. مثلا برای کارشناسی خوب است که تا 23 سالگی اقدام کنید. این عدد برای کارشناسی ارشد 28 سالگی و برای دکتری حداکثر 35 سالگی است.
  • برای مقطع پست داک هم می توانید تا اوایل دهه 40 سالگی اقدام نمایید.

تحصیل بدون مدرک زبان

برای تحصیل در مقاطع اولیه یعنی دبستان و دبیرستان احتیاجی به مدرک زبان ندارید.

برای پذیرش در دانشگاه ها باید نمره زبان آیلتس 6 تا 6.5 داشته باشید. ممکن است مدرک زبان شما  مدارک معتبر دیگری به جز آیلتس باشد که معمولا همه آن ها قابل قبول است.

اما برای افراد زیادی سوال است که اگر نمره زبانم پایین باشد چه باید کرد؟ مثلا باید بروم و یک سال دیگر زبان بخوانم و سپس اقدام کنم؟ نگران نباشید زیرا در این شرایط اکثر دانشگاه ها و کالج ها امکان پذیرش مشروط را برای شما فراهم می کنند. شما یک آزمون تعیین سطح می دهید و بر اساس آن آزمون میزان توانایی تان در زبان مشخص می شود. پس از آن در صورتی که نمره تان پایین تر از حد خواسته شده باشد باید در دوره های آموزش زبان شرکت کنید. معمولا این دوره ها در خود دانشگاه ها و کالج ها برگزار شده و احتمال دارد گاهی در موسسات زبان این کشور نیز برگزار شود.

پس از این که دوره زبان تان را با موفقیت پشت سر گذاشتید می توانید برای پذیرش قطعی از دانشگاه یا موسسه مد نظر اقدام نمایید.

چه زمانی گپ تحصیلی مجاز است؟

همان طور که می دانید میان دو مقطع تحصیلی تان نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد. در غیر این صورت و اگر دلیل موجهی برای این گپ نداشته باشید ممکن است درخواست تان برای پذیرش و ویزای تحصیلی رد شود.

میزان فاصله پذیرفته شده میان 2 مقطع تحصیلی حداکثر 1 سال است و پس از آن هر چه این فاصله بیشتر باشد شرایط تان سخت تر خواهد بود.

موارد قابل قبولی وجود دارد که هر کدام تا حدی می تواند گپ تحصیلی تان را توجیه کند.

  • مدت زمان خدمت سربازی آقایان موجه در نظر گرفته می شود.
  • به میزانی که سابقه کار دارید، گپ تان توجیه خواهد شد.
  • حدود 1 سال برای آموزش زبان در نظر گرفته می شود.
  • آسیب های فیزیکی بسته به نوع و وخامت آسیب، می تواند مقداری از گپ تحصیلی را توجیه کند.
  • مسائل مربوط به ازدواج چیزی حدود 6 ماه قابل توجیه است.
  • داشتن پروژه و پژوهش های مختلف می تواند به اندازه مدت زمانی که طول کشیده است موجه باشد.
  • مدت زمانی که برای گذراندن دوره های آموزش فنی و حرفه ای صرف کرده اید در نظر گرفته خواهد شد.
  • سوگ افراد درجه یک خانواده معمولا تا 1 سال توجیه پذیر است.

بسته به شرایط ممکن است موارد دیگری هم برایتان در نظر گرفته شود و یا این که برخی از موارد گفته شده برایتان صدق نکند. خوب است بدانید که مشکلات روحی و روانی بر خلاف آنچه به نظر می رسد حتی با گواهی پزشکی هم، گپ تحصیلی را توجیه نمی کند.

تفاوت شرایط برای کالج و دانشگاه

میان پذیرش برای کالج و دانشگاه همیشه تفاوت هایی هست. این تفاوت ها برای خیلی از افراد واضح نیست به همین دلیل در این قسمت به این موضوع می پردازیم.

مقایسه موردی میان دانشگاه و کالج

  • در دانشگاه بر مهارت های تخصصی و علمی متمرکز می شوید.
  • فارغ التحصیلان دانشگاه نسبت به فارغ التحصیلان کالج، پس از ورود به بازار کار درآمد بیشتری دارند.
  • محیط دانشگاه به صورت کلی علمی تر است.
  • در دانشگاه امکان شرکت در پروژه ها و پژوهش های مختلف را دارید.
  • می توانید در مقاطع ارشد و دکتری فول فاند بگیرید.
  • مدرک دانشگاه اعتبار بیشتری دارد.
  • قبولی کالج نسبت به دانشگاه آسان تر است.
  • سطح زبان مورد نیاز برای کالج نسبت به دانشگاه پایین تر است.
  • در کالج مهارت های عملی بیشتری را می آموزید.
  • بازار کار برای فارغ التحصیلان کالج ها خیلی داغ است.
  • رشته ها و شیوه تدریس در کالج ها متنوع تر است.
  • فارغ التحصیلان کالج ها می توانند برای رشته هایی که امکان دریافت مستقیم جاب آفر را ندارند، گواهی بگیرند.
ارسال نظر
درحال ارسال پاسخ به :
X